wtorek, 2 września 2014

Ryzyko w ofertowaniu

W procesie realizowania transakcji handlowej w pierwszej kolejności istotne jest przygotowanie oferty uwzględniającej zidentyfikowane ryzyka oraz zidentyfikowanie odbiorcy oferty. Należy stwierdzić, czy rzeczywiście jest to potencjalny kontrahent zainteresowany zawarciem kontraktu, czy może tylko ktoś badający rynek za pomocą zapytań ofertowych, a może wręcz konkurent. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest precyzyjna analiza punktów oferty, nie tylko pod kątem merytorycznej poprawności, ale także wyeliminowania ryzyka prawnego – wszelkich nieścisłości w jej zapisach, mogących wywołać niepożądane skutki. Konieczne jest także ustalenie prawa, według którego oceniać się będzie poszczególne elementy oferty, a także, co ważniejsze, skutki złożenia takiej oferty, i jej przyjęcia lub odrzucenia. W tej fazie ważne jest również sprawdzenie bazy dostawy (Incoterms) oraz potencjalnej dotkliwości ryzyka walutowego i odniesienie tych rezultatów do ceny. Można wtedy przygotować pierwsze scenariusze wyników uwzględniających ryzyko finansowe związane z planowaną marżą.

Należy także określić limity dla ryzyka kredytowego, co ograniczy zawieranie transakcji z podmiotami, których sytuacja finansowa nie gwarantuje otrzymania płatności (np. poziomy spekulacyjne ratingu). Stąd przygotowanie oferty także powinno być już  powiązane z zaprojektowaniem odpowiednich narzędzi reakcji na ryzyko kredytowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz