wtorek, 3 czerwca 2014

Rola aktywów w działalności przedsiębiorstw

Nie ma przecież obowiązku posiadania wymaganych ilości określonych grup aktywów przez przedsiębiorstwa danego typu. Należy zatem przyjąć, iż organizacje, wyznaczając optymalną z ich punktu widzenia strukturę aktywów nie kierują się wzorcami charakteryzującymi daną branżę, ale starają się dostosować ją idealnie do swoich potrzeb. Najogólniej można stwierdzić, że zapotrzebowanie na aktywa powodowane jest potrzebą realizacji określonych celów. Zależnie od typu aktywa oraz charakteru przedsiębiorstwa mogą one oznaczać np. zwiększenie przychodów, wzrost jakości produktów i usług, poprawę satysfakcji klienta, spełnienie norm nakładanych przez różne regulacje, wzrost bezpieczeństwa. Aktywa mają więc wypełniać oczekiwane od nich zadania. Realizacja tychże zadań składa się z kolei na realizację celów i określonej strategii przedsiębiorstwa. Stąd każde z aktywów poprzez realizację swojej funkcji powinno przyczyniać się do realizacji strategicznych celów całej organizacji, a istnienie każdego aktywa powinno dać się uzasadnić przez pryzmat jego strategicznej przydatności. Z drugiej strony spojrzenie na aktywa poprzez perspektywę osiągnięcia zadanych celów nakazuje każdorazowo rozpatrywać pełen zakres możliwości ich osiągnięcia, wliczając istniejące aktywa (ewentualna modernizacja), pozyskanie nowego aktywa oraz outsourcing działalności.

Angażowanie aktywów w działalność gospodarczą - obok oczekiwania wypełniania przez nie określonych zadań - nierozłącznie związane jest z pewnymi kosztami. W przypadku aktywów trwałych koszty te związane są z nakładami ponoszonymi w trakcie ich pozyskania, a więc kosztami inwestycji oraz kosztami ich bieżącej eksploatacji, obejmującymi nakłady ponoszone na utrzymanie aktywów w stanie umożliwiającym ich niezakłócone wykorzystanie zgodne z ich planowanym przeznaczeniem (np. przeglądy, naprawy). Kosztami związanymi z posiadaniem przez organizację grupy pracowników odznaczających się wysokimi kompetencjami i stwarzających potencjalną przewagę nad konkurencją mogą z kolei być nakłady na szkolenie pracowników czy wyższe koszty wynagrodzeń. Pozyskanie i utrzymywanie aktywa w postaci dobrej reputacji firmy może łączyć się ze zwiększonymi kosztami dotyczącymi podnoszenia jakości i niezawodności produktów czy wydatków związanych z prowadzeniem kampanii medialnej itd. Przykładem kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa zajmujące się zarządzaniem portfelami kontraktów mogą być koszty nabycia opcji, wpływające na wzrost elastyczności portfela i obniżające poziom jego ryzyka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz