czwartek, 2 maja 2013

Ryzyko wzrostów kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie w oparciu o dodatek paliwowy BAF - studenci o ryzyku cz. 8


Kolejne opracowanie przygotowane przez studentów ATH w bielsku-Białej:
Magdalena Sołtysek, Piotr Włodarz

Według raportu przedstawionego w Lutym 2012 r. na posiedzeniu komisji infrastruktury w Polsce jest 148 tysięcy pojazdów wykonujących drogowy transport międzynarodowy, najwięcej w Europie, dlatego już teraz mówi się o branży TSL (Transport-Spedycja–Logistyka), jako o Polskiej specjalności. Nadmienić tutaj należy, iż branża ta wypracowuje około 9% PKB.

Niestety także i ta branża boryka się z olbrzymimi problemami największy wpływ na sytuację finansową firm transportowych w Polsce ma;

- Wzrost cen paliw
- Bieżąca płynność finansowa

Udział ceny paliwa w kosztach transportu wynosi 60% i można śmiało powiedzieć iż z roku na rok rośnie. Za zmianą cen paliw nie nadąża na rynku zmiana ceny za usługi transportowe a wynika to z faktu nadpodaży na rynku transportowym. W roku 2007/ 2008 r gwałtowny wzrost oraz duża fluktuacja cen paliw na rynku sprawiała, iż znaczna część przedsiębiorstw na rynku transportowym stanęła przed widmem bankructwa, gdyż kontrakty dla stałych tras są negocjowane i zamrażane na rok czasu lub też na cykl życia projektu. Lata te obfitowały zatem w bankructwa firm transportowych, lub po prostu małe przedsiębiorstwa transportowe, zostały wchłonięte przez dużych „graczy” na rynku takich jak Schenker, Raben, Dachser, którzy wykorzystując efekt skali mogli pozwolić sobie na utrzymanie zakontraktowanych cen, przy wzrastających cenach paliw.

Celem ustrzeżenia się przed ryzykiem wzrostu paliw praktycznie wszystkie firmy transportowe wprowadziły do zawartych kontraktów uwagę o dodatku paliwowym BAF ((Bunker Adjustment Factor), który równoważy wahania cen paliw na rynku. W celu zapewnienia przejrzystości faktur dodatek ten występuje jako osobna pozycja na fakturze.

„W przypadku firm należących grupy Raben w Polsce dodatek BAF w przewozach krajowych jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec 2008. Jest to wartość 3462 zł/m3.

Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,5% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

Jeżeli na przykład: średnia cena oleju napędowego w PKN Orlen w stosunku do wartości bazowej wzrośnie o 7%, cena na następny miesiąc za usługę wzrasta o 1,5%. Jeśli średnia cena oleju spadnie o 11% w stosunku do wartości bazowej – cena za usługę spada o 3%. We sierpniu 2011 różnica ceny w stosunku do wartości bazowej wyniosła 12,10%, co oznacza, że do ceny podstawowej netto na usługę spedycyjną wykonywaną przez firmy grupy Raben we wrześniu 2011 należy doliczyć 3% dodatku BAF.

W usługach międzynarodowych dodatek BAF jest obliczany w odniesieniu do średniej ceny hurtowej oleju napędowego w PKN Orlen w pierwszym kwartale 2005 roku. Jest to wartość 2530 zł/m3. Firma zastrzega prawo do automatycznej korekty ceny za usługę o 1,0% w przypadku zmiany średniej miesięcznej ceny oleju napędowego powyżej lub poniżej ceny bazowej o 5% lub wielokrotność 5% na cały następny miesiąc.

W sierpniu 2011 różnica procentowa w stosunku do ceny bazowej oleju napędowego wyniosła 53,40%. Oznacza to, że dodatek BAF na usługi międzynarodowe wynosi 10%. Jeśli chodzi o CAF, wprowadzenie i stosowanie tego dodatku jest uzasadnione w sytuacji gdy punkt odniesienia dla określenia ceny stanowią wartości wyrażone w walutach obcych (w szczególności Euro), a koszty związane z ich świadczeniem ponoszone są w złotych polskich.„

Niestety bark jest jednej znormalizowanej metody obliczania dodatku paliwowego co współcześnie z punktu widzenia odbiorcy usługi transportowej, może stwarzać problem, przy porównaniu ofert transportowych dla danej trasy.

Dla przykładu dodatek paliwowy w firmach transportowych za miesiąc styczeń 2013r wyniósł:
DPD Polska Sp. z o.o. – 10%;
TS Logistics Sp. z o.o.- 16 %;
FedEx Express – 16,5%

Bazując na przykładzie dodatku paliwowego, można śmiało stwierdzić, iż branża TSL poradziła sobie z ryzykiem wystąpienia wahań cen paliw na rynku. Jednakże ponieważ branża tym samym przerzuciła odpowiedzialność kosztową na klienta, konieczne było stworzenie narzędzi, które pomimo ciężkiej sytuacji na rynku pozwolą na optymalizację kosztów transportu nadawcy. Jednym z takich narzędzi jest transport intermodalny.

Przewozy intermodalne to przewozy ładunków przy pomocy kontenerów lub pojazdów z wykorzystaniem wielu środków transportu (kolej, statek, ciężarówka) bez naruszania kontenerów przy zmianie środka transportu. Metoda ta pozwala na zmniejszenie kosztów obsługi transportowej, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka uszkodzenia towaru lub jego zagubienia, jak również może pozwolić na szybszy transport ładunków(na dłuższych trasach) oraz przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa.

Wykorzystanie możliwości, transportu intermodalnego wydaje się słuszną drogą do szybkiej optymalizacji kosztów transportu, mając na uwadze iż w Polsce tylko 2% ogólnej wartości ładunków jest przewożonych w ten sposób, tymczasem średnia Europejska wykorzystania tego typu rozwiązań za rok 2012 to około 10%. Transport intermodalny stanowi zatem ciekawą alternatywę przy optymalizacji kosztów, dla firm produkcyjnych i w sposób pośredni daje możliwość zabezpieczenia się przed ryzykiem wzrostu dodatku paliwowego.



Bibliografia:
http://logistyka.infor.pl/spedycja/artykuly/551849,jak-obliczyc-wielkosc-dodatkow-baf-i-caf-w-uslugach-spedycyjnych.html
Artykuł; „Transport drogowy w Polsce – branża z problemami” – portal dwumiesięcznika Nowoczesny Magazyn
http://www.nm.pl/aktualnosci/transport/450/transport_drogowy_w_polsce_8211_branza_z_problemami.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz