niedziela, 8 września 2013

Główne kierunki ewolucji organizacji przedsiębiorstw elektroenergetycznych


Dziś chcę wskazać dwa główne kierunki ewolucji organizacji przedsiębiorstw elektroenergetycznych, kontynuując wcześniejsze posty:

1)  organizacja budowana wokół ośrodka odpowiedzialności za handel hurtowy (tradingu) – przedsiębiorstwo elektroenergetyczne tworzy wartość w sposób zbliżony do instytucji działających na rynkach kapitałowych. Handlowcy zawierając transakcje w ramach otrzymanych limitów dążą do maksymalizacji wartości rynkowej (określonej poprzez wycenę mark-to-market – tzw. równanie do rynku, wycena na podstawie notowań rynkowych) swoich portfeli. Jeżeli przedsiębiorstwo posiada
w swojej organizacji także jednostki biznesowe, które zajmują się produkcją oraz sprzedażą energii do klientów końcowych, to ich transakcje zostają rozpisane zgodnie ze standardowymi produktami notowanymi na rynku hurtowym. Podstawowym zadaniem jest osiągnięcie przez trading zdolności do generowania wysokich
i stabilnych wyników ekonomicznych Zmienność cen na rynku energii elektrycznej staje się szansą na generowanie dodatkowych zysków;
2)    organizacja wykorzystująca tradycyjne źródła zysków – przedsiębiorstwa elektroenergetyczne, które wybrały ten model rozwoju, koncentrują się na zwiększaniu rentowności wykorzystania posiadanych zasobów oraz rozwoju rentownej sprzedaży na rynku detalicznym. Zwrot z kapitału zabezpieczają zawierając kontrakty długoterminowe oraz dokonując akwizycji przedsiębiorstw dostarczających energię do klientów indywidualnych. Firmy te także rozwijają w swoich organizacjach biura tradingowe. Jednak podstawowym celem ośrodka odpowiedzialności za handel hurtowy w tego typu przedsiębiorstwach jest tworzenie jak największej wartości
z operacji powiązanych z fizycznym przepływem energii oraz kreowanie podstaw dla pozostałych jednostek biznesowych do zwiększania ich rentowności i ograniczania ryzyka poprzez zapewnienie efektywnego zabezpieczenia ich pozycji. Podstawowym nośnikiem zyskowności tego typu przedsiębiorstw jest konkurencyjność jednostek biznesowych, realizujących transakcje powiązane z fizyczną dostawą.
Zadaniem tradingu w takiej sytuacji jest kreowanie dzięki posiadanym kompetencjom handlowym wartości dodanej dla pozostałych ośrodków odpowiedzialności, będących jego klientami wewnętrznymi. Trading powinien dążyć do optymalizacji ich portfeli poprzez efektywne podejmowanie ryzyka i wykorzystywanie efektu jego dywersyfikacji oraz wdrażanie skutecznych strategii reakcji na ryzyko.

A jak się to ma do polskich przedsiębiorstw i inne pytanie, jaki to ma wpływ na zarządzanie ryzykiem w nimi ...


Polecam także lekturę: D. Bucknall: Energy’s Brave New Word – the impact of changing energy markets on risk management requirements, KWI, Londyn 2002.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz