Kontrola w zarządzaniu polega na pracy menadżera jako kontrolera. Ma on za zadanie monitorować przebieg realizacji zadań, aby wykryć i ustalić pojawiające się ewentualnie odchylenia i prowadzić do ich korygowania. Na temat zarządzania, kontrola zarządcza funkcjonuje jako termin management control lub management control systems (MCS). Jest to proces zorientowany na weryfikowanie postępu w realizacji zaplanowanych celów, skuteczność i efektywność organizacji podczas szacowania zasobów, kosztów i dochodów. Kontrola zarządcza jest ogółem funkcji i działań firmy. Rozumiana jako proces składa się z następujących, uzupełniających się wzajemnie elementów[1]:
- struktura i zasoby (na które składają się pracownicy korporacji oraz ich organizacja),
- narzędzia (księgowość ogólna i analityczna, budżetowanie, sprawozdawczość, analiza oświadczeń o dochodach),
- procedury w zakresie koordynowania działań i optymalizacji procesów.
Kontrola w głównej mierze powinna opierać się na przepływach informacyjnych zgodnych z formalnym podziałem pracy w przedsiębiorstwie. Zaś system kontroli powinien być jednoznaczny i zrozumiały zarówno dla osób kontrolowanych jak i kontrolujących. Menedżer znajduje się zarówno w centrum kontroli i w centrum przydzielania zadań i delegowania uprawnień z proporcjonalnym zakresem odpowiedzialności.
System
kontroli zarządczej w jednostce składa się z następujących elementów:
1)
Środowisko
wewnętrzne, które tworzy
podstawę dla wszystkich pozostałych elementów Systemu Kontroli Zarządczej i na
które składają się działania podejmowane w zakresie:
a)
przestrzegania
wartości etycznych,
b)
gwarancja kompetencji
zawodowych pracowników uczelni,
c)
gwarancja struktury
organizacyjnej odpowiadającej celom i zadaniom uczelni,
d)
delegowania
kompetencji osobom zarządzającym lub pracownikom.
2)
Cele i zarządzanie ryzykiem,
które ma na celu rozszerzenie prawdopodobieństwa osiągnięcia celów
i realizacji zadań uczelni poprzez podejmowanie między innym następujących
zadań:
a)
sformułowanie misji,
rozumianej jako ustalenie celu istnienia uczelni ,
b)
ustalenie celów i
zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji,
c)
rozpoznanie ryzyka
czyli określenia zdarzeń, które mogą mieć wpływ na realizację założonych celów,
d)
analizę ryzyka,
rozumianego jako definicja prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i
możliwych jego skutków,
e)
reakcji na ryzyko.
3)
Mechanizmy
kontroli, które mają przedstawiać efektywną i skuteczną
realizację reakcji na ryzyko, poprzez podejmowanie między innym następujących
działań:
a)
dokumentowanie
systemu kontroli zarządczej,
b)
kontrola nad
wykonaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji,
c)
zapewnienie ciągłości
działalności uczelni,
d)
zapewnienia prawidłowej
ochrony i wykorzystania zasobów uczelni,
e)
wdrożenia rygorystycznych
mechanizmów kontroli dotyczących operacji finansowych i gospodarczych,
f)
ustalenie mechanizmów
kontroli zapewniających bezpieczeństwo danych
i systemów informatycznych.
i systemów informatycznych.
4)
Informacja
i komunikacja,
które mają zagwarantować wszystkim pracownikom w uczelni dostęp do
informacji niezbędnych do wykonywania przypisanych im celów i zadań,
między innymi poprzez:
a)
zapewnienie bieżącej
informacji,
b)
gwarancje komunikacji
wewnętrznej w ramach uczelni,
c)
zapewnienie
komunikacji z podmiotami zewnętrznymi,
5)
Monitorowanie
i ocena, które mają przedstawiać weryfikację obecności i
funkcjonowania elementów Systemu Kontroli Zarządczej między innymi poprzez:
a)
monitorowanie systemu
kontroli zarządczej,
b)
działania przeprowadzone
przez służby audytu i kontroli,
c)
uzyskanie corocznego
zapewnienia o poziomie kontroli zarządczej.
[1]E. Kowalczyk, Kontrola zarządcza w jednostce
sektora finansów publicznych. Wzory instrukcji i procedur, Pressom, Wrocław
2010, s. 21

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz