piątek, 16 grudnia 2022

Ryzyka związane z zaplanowaniem trasy w przedsiębiorstwie transportowym

Po wprowadzeniu otrzymanego zlecenia do systemu, dyspozytor w oparciu o dostępne dane, oraz przy konsultacji ze spedytorem planuje realizacje danego przewozu. Korzystając z map online - oblicza czas przejazdu, trasy alternatywne, zestawia to z ograniczeniami czasu pracy oraz jazdy kierowcy (tachograf) i ustala najbardziej optymalne rozwiązanie, przekazując dyspozycje do kierowcy.


Na tym etapie, ryzyko związane jest:
  • Z ustaleniem mniej lub bardziej optymalnej trasy - z jednej strony wpływa to na rentowność zlecenia (stawkę/km, oraz koszty dróg płatnych), natomiast położenie zbytniego nacisku na oszczędności (dobranie najkrótszej/najtańszej trasy[1]), jednocześnie pozostawienie niewielkiego marginesu błędu - w konsekwencji może wiązać się z:
    • opóźnieniami w dostawie - „fizycznego”, czyli o czas będący wynikiem niekorzystnej trasy: powolna droga, korki etc. (1-2 godziny);
    • opóźnieniami „skompilowanymi”, czyli w wyniku opóźnienia o 1-2 h, kierowca wykorzystuje dozwolony czas pracy i musi dokonać odpoczynku np. 9h. Wówczas dostawa może mieć miejsce np. dzień po ustalonym terminie, lub
    • opóźnieniami w odbiorze następnego (oczekującego) zlecenia;
  • Z poprawną weryfikacją przejezdnych dróg (wiadukty, tunele, ograniczenia tonażowe, zamknięte drogi w określonych porach roku), błędne ustalenie trasy dla kierowcy, może skutkować koniecznością objeżdżania zamkniętych dróg, co za tym idzie „dokładania” dodatkowych kilometrów (wpływających na obniżenie stawki/km) i również opóźnieniami w dostawie.
[1] Najkrótsza trasa może przebiegać przez regionalne bezpłatne drogi, które z reguły są „wolniejsze” w przejeździe niżeli np. autostrady, lub drogi ekspresowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz