Ryzyka występują w trzech procesach: pozyskanie zlecenia, planowanie trasy i transport. W tym obszarze również spedytor odgrywa istotną rolę, jest on odp. za specyfikę pozyskiwanych zleceń, jak i za samo ich pozyskanie. Brak zlecenia przez jeden dzień, co za tym idzie przestój pojazdu powoduje automatyczne obniżenie się średniego przebiegu. Ponad to, istotne staje się jak wygląda trasa danego zlecenia – mając na uwadze aktualny czas pracy kierowcy. W sytuacji krótkodystansowych tras (do 500 km) bardzo ważny jest aktualny dostępny czas pracy kierowcy, tak aby został wykorzystany optymalnie (np. aby oddanie odpoczynku nie wypadło w ciągu dnia). W związku z tym, najbardziej komfortowe są trasy długodystansowe. Z kolei funkcja dyspozytora w tym przypadku jest właściwe dwutorowa, z jednej strony jego zaniechania mogą prowadzić do w/w konsekwencji, z drugiej modelując odpowiednio trasami przejazdu może to ryzyko neutralizować (np. w przypadku przeszacowania spedytora). Bardzo ważną rolę odgrywa także kierowca, który to w wielu sytuacjach ma realny wpływ na ostateczny średni przebieg pojazdu. Jego zaniechania mogą skutkować przestojami pojazdu na miejscu załadunku, rozładunku (np. w wyniku załadowania niewłaściwego towaru – niepoliczenie sztuk/palet; błędnie wypełnionej dokumentacji), a także w trasie - podczas przewozu (np. w wyniku kontroli policji na wskutek nieprawidłowo rozmieszczonego lub/i zabezpieczonego towaru, przekroczenia przepisów prawa drogowego), z uwagi na ograniczenia tachografu jedne opóźnienia implikują następne na zasadzie spirali (eskalacji). Przykładowo, godzinny przestój w wyniku kontroli policji, skutkuje wykorzystaniem jednej godziny czasu pracy (z 13-15 godz. dostępnych na dobę), a to może skutkować brakiem możliwości dojechania do odbiorcy bieżącego dnia z uwagi na konieczność rozpoczęcia 9-cio godzinnego odpoczynku, zakończenie odpoczynku „wypada” np. w godzinach nocnych, co z kolei skutkuje koniecznością bezproduktywnego oczekiwania na możliwość rozładunku w godzinach porannych. Finalnie możliwości generowania przebiegów są ograniczone.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz