poniedziałek, 26 września 2022

Antykruche planowanie strategiczne


Tak po lekturze znów Antykruchości kilka przemyśleń o podejmowaniu ryzyka w zarządzaniu strategicznym:
Pytanie, czy planowanie strategiczne działa, szczególnie w globalnym otoczeniu, które jest określane jako hyperreality. Czy deterministyczne i liniowe planowanie nie ogranicza opcji, które mogą zostać zidentyfikowane i wykorzystane - czyli zamiast determinizmu stochastyka. Kilka przykładów wykorzystania zidentyfikowanych opcji: Coca-Cola zaczynała z produktem farmaceutycznym, Nokia zaczynała jako producent papieru i gumowego obuwia - ale potem sama nie wykorzystała opcji, gdy pojawił się smartfon, Avon zaczynał od obwoźnej sprzedaży książek. Czy działając deterministycznie i trzymając się liniowo wytyczonej strategii przedsiębiorstwa te osiągnęłyby to, co obserwujemy dziś? 
Zatem nasuwają się pytanie: Czy właściwie są analizowane niepokojące dane z przeszłości, czy prawidłowo są one przenoszone na projekcję przyszłości? Podejmowanie ryzyka, ale dopuszczalnego w ramach tolerancji na ryzyko przedsiębiorstwa, pozwala przy ponoszeniu niedużych strat czasem skorzystać z wyjątkowej okazji, która pojawi się na rynku - przykładem są opcje o cenie zero, lub bardzo niskiej premii. Jednak przedsiębiorstwa unikają takiego podejścia, które powinno być zapisane nawet w strategii. W ten sposób buduje się potencjał do uzyskania asymetrii mającej dodatnią funkcję rozkładu wyników: ograniczone straty i nieograniczone zyski (czy nie przypomina to wykresu funkcji wypłaty opcji?). Zatem należy w strategii szukać opcyjności, kreowania funkcji wyników z rezultatem otwartym (znów opcyjność) oraz poszukiwania ludzi, którzy z wielu pieców chleb w różnych przedsiębiorstwach jedli i wiele widzieli. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz