Elementem zarządzanie ryzykiem korporacyjnym jest identyfikacja ryzyka, czy zdarzeń je inicjujących (eventów). Ponieważ naszą ambicją jest "dotykanie życia" poniżej przykład identyfikacji takich zdarzeń w tartaku przygotowany przez Pana Pawła Maślankę:
- Zdarzenie – Awaria traka
Do awarii doszło w lipcu 2010 roku. W trakcie pracy maszyna odmówiła posłuszeństwa – wyłączyła się. Mechanik po próbie naprawy nie dał rady włączyć maszyny. Zdarzenie miało miejsce w trakcie dużego popytu na palety EURO, które produkowało przedsiębiorstwo. Produkcja została wstrzymana. Pracownicy zostali skierowani do pracy przy segregacji desek na różne typy palet. Mechanik sprawdził czy główny bezpiecznik został wybity, następnie wymienił przewód zasilający oraz wymienił paski klinowe, lecz to również nie pomogło.
Kierownik zadzwonił do serwisu, aby przyjechali zdiagnozować przyczynę awarii. Serwis przyjechał dopiero na trzeci dzień, co spowodowało znaczne opóźnienie produkcji. Okazało się, że przyczyną awarii było wystąpienie błędu komputera sterującego maszyną, spowodowanego najprawdopodobniej zerwaniem blokady pił. Serwis eliminując problem zażądał 1000zł za wymianę czujnika blokady pił i eliminację błędu.
Dotkliwość
W trakcie znacznego postoju, zleceniodawca zerwał kontrakt z firmą oraz zażądał od przedsiębiorstwa rekompensaty za niewywiązanie się z umowy. Reakcją na zdarzenie był zakup awaryjnej maszyny do obróbki drewna – traka małego.
- Zdarzenie – Awaria wielopiły
Kierownik zarządził 2-dniową przerwę w produkcji na linii trak-wielopiła. Po dokonaniu wymiany silnika oraz zamontowaniu wydajniejszych rolek prowadzących produkcja została wznowiona. Zarządził również częstsze przerwy w produkcji, by nie doprowadzić do ponownego przegrzania silnika.
Dotkliwość
Awaria w niewielkim stopniu wpłynęła na wielkość produkcji. Duży zapas materiału (deski, klocki) umożliwił pracownikom zbijarki wyprodukowanie wystarczającej ilości palet EURO. Reakcją na ryzyko okazał się zakup mniejszej wielopiły jako awaryjnej maszyny. Poniesione koszty związane z wymianą silnika, pasków oraz zamontowaniem bardziej wydajniejszych rolek w wysokości 5 tysięcy złotych zostały pokryte z pensji pracowników. Działanie zostało uzasadnione niezgodnym z instrukcją użytkowaniem maszyny przez pracowników.
- Zdarzenie – Awaria wózka widłowego
Kierownik wezwał mechanika, który zidentyfikował problem – brak ładowania spowodowany uszkodzeniem alternatora. Kierownik zamówił alternator, który został wymieniony już około godziny 12.
Dotkliwość
Awaria wózka nieznacznie wpłynęła na poziom produkcji. Jedynym kosztem, który poniosło przedsiębiorstwo był zakup nowego, lepszej jakości alternatora oraz akumulatora w kwocie 900 zł. Reakcją na ryzyko była również wymiana oleju i filtrów na odporne na niskie temperatury.
- Zdarzenie – Awaria zbijarki
Kierownik zarządził 30 minutową przerwę w procesie zbijania palet związaną z wymianą przewodu zasilającego. Po ponownym uruchomieniu maszyny produkcja została wznowiona.
Dotkliwość
Awaria zbijarki nie wpłynęła na wielkość produkcji. Reakcją na ryzyko była częstsza diagnostyka stanu maszyny oraz wymiana głównych przewodów zasilających – połowa z nich okazała się przetarta. Pracownicy nadrobili zaległości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz