wtorek, 9 lipca 2013

MiFID II, EMIR – aktualizacja, cdn.

EMIR – rozporządzenie weszło w życie 16 sierpnia 2012 r., obecnie trwają prace nad regulacjami szczegółowymi, oczekiwane wejście w życie po uchwaleniu aktów delegowanych – 2 kwartał 2013 r. dla centralnego rozliczania transakcji oraz obowiązków informacyjnych.
  • Komisja Europejska oczekuje, iż EMIR spowoduje wzrost zaufania konsumentów do hurtowych rynków energii poprzez redukcję ryzyka na tym rynku dzięki zwiększeniu wymogów w zakresie raportowania oraz centralnego rozliczania kontraktów na rynku przez dedykowaną izbę rozliczeniową.
  • Rozporządzenie wprowadza obowiązek rozliczania transakcji poprzez izby rozliczeniowe (zwolnienia poniżej progu minimalnego) oraz obowiązek informacyjny i sprawozdawczy - zgłaszanie do repozytoriów transakcji wszystkich transakcji pochodnych.
  • Co ważne dla energetyki EMIR przewiduje zwolnienie z obowiązkowego rozliczania za pośrednictwem izb rozliczeniowych transakcji wewnątrz grupy kapitałowych (pozostaje wymóg sprawozdawczości).
  • Przewiduje się, iż skutkiem tej regulacji będzie ustanowienie bardziej rygorystycznych wymogów dla zabezpieczenia i zarządzania ryzykiem dla nierozliczanych centralnie kontraktów na rynku pozagiełdowych instrumentów pochodnych. Obecnie trwa intensywna dyskusja nad regulacjami wykonawczymi.
Zaproponowane przez ESMA (European Securities and Markets Authority) standardy techniczne powiązane z EMIR w zakresie zarządzania portfelem, które dotyczą zarówno instytucji finansowych, jak i niefinansowych działających na terenie Unii Europejskiej, przewidują następujące limity dla obowiązku centralnego rozliczania:
o 1 mld euro wartości pozycji (szacowane w cenach spot) dla derywatów kredytowych i na aukcje;
o 3 mld euro wartości pozycji (szacowane w cenach spot) dla derywatów na stopę procentową, kurs walutowy oraz towarowe derywaty kredytowe i niewymienione wcześniej.

MiFID II przewidywane terminy to wejście w życie do 1 stycznia 2015 r. oraz zakończenie implementacji w 2016 r.

Objęcie regulacją nowych obszarów handlu sprawi, że coraz więcej przedsiębiorstw będzie zmuszonych funkcjonować w reżimie przewidzianym dla instytucji finansowych. Regulacja MiFID II będzie równocześnie bardziej kompleksowa poprzez rezygnację z wielu wyłączeń, które powodowały, iż znacząca część rynku pozostawała poza zakresem regulacji MiFID I.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz