Wspólnie z Panem Tadeuszem Tatarą przygotowaliśmy badanie ryzyka procesów i aktywów trwałych w przedsiębiorstwie wodociągowym, kilka wniosków z badania przedstawiam poniżej.
Spośród rekomendowanych metod
scenariuszowych zarządzania ryzykiem korporacyjnym do identyfikacji zdarzeń
zakłócających procesy, opisania reakcji na zdarzenia i osób odpowiedzialnych za
minimalizację kosztów ryzyka finansowego zastosowano metodę analizy wadliwości
procesów FEPA[1]. Analiza rozpoczyna się od
identyfikacji potencjalnych zdarzeń. Podstawą identyfikacji są wieloletnie
doświadczenia pracowników przedsiębiorstwa i znane przypadki z historii innych
przedsiębiorstw tej branży. Uwzględniono również wykreowane podczas rozmów
możliwe do zaistnienia sytuacje, które nie miały jeszcze miejsca. Potencjalne
zdarzenia są uporządkowane zgodnie z przebiegiem technologicznym procesu.
Zdarzenia wyceniono pod kątem dotkliwości finansowej ich skutków. Następnie
określono ważność danego zdarzenia dla przedsiębiorstwa uwzględniając jego
wpływ na realizację podstawowych celów. Kategorie ważności określa się liczbowo
od 1 do 10 gdzie 1 oznacza zdarzenie nieistotne a 10 zdarzenie krytyczne dla
realizacji celów przedsiębiorstwa. Kolejnymi pozycjami analizy jest określenie
przyczyn wystąpienia zdarzeń, przyporządkowanie im prawdopodobieństwa
wystąpienia i stopnia trudności wykrycia według poniższej skali[2].
Tabela 2 przedstawia
analizę wadliwości części procesu zaopatrzenia w wodę - ujmowanie wody. W
wyniku przeprowadzonego wywiadu z operatorami i dokonanej oceny eksperckiej
zidentyfikowano kilka potencjalnych zdarzeń mogących zakłócić tę część procesu
i najbardziej prawdopodobne przyczyny ich wystąpienia. Poszczególne zdarzenia
zostały wycenione pod kątem dotkliwości ryzyka finansowego i określono
prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Ważność awarii oceniono na 10 co oznacza,
że w przypadku ich zaistnienia zagrożona jest realizacja najważniejszych celów
przedsiębiorstwa.
Ocenie
podlegała również trudność wykrycia poszczególnych awarii. Istnieje duże
zróżnicowanie: od wartości 1 oznaczającej dużą łatwość wykrycia do 10 gdzie
wykrycie zaistnienia zdarzenia jest bardzo trudne, jak w przypadku np. ataku
terrorystycznego polegającego na skażeniu wody substancjami chemicznymi lub
biologicznymi. Wykrycie zdarzenia w tym przypadku scenariusz przewiduje dopiero
na podstawie zaistnienia zachorowań większej ilości osób. Analiza rekomenduje
również sposób reakcji na zdarzeniei wskazuje odpowiedzialnego za przebieg likwidacji jego skutków. Reakcja
zazwyczaj obejmuje nie tylko działanie usuwające przyczyny awarii - np. naprawa
pompy czy jej wymiana, ale również zalecane są działania modernizacyjne i
unowocześniające proces jak montaż systemu monitorującego.
Uzdatnianie
Prawidłowy
przebieg procesu (tabela 3) może zostać zakłócony nie tylko awarią urządzeń.
Zamulenie filtrów następuje wskutek dopływu przez dłuższy czas nadmiernie zanieczyszczonej
wody z ujęcia powierzchniowego. Ujęcie nie posiada opcji automatycznego
wyłączenia w przypadku pojawienia się brudnej wody. Do obowiązków konserwatora
wodociągu należy terminowe reagowanie na zmieniające się warunki na ujęciu i w
obszarze zlewni potoku. Realizuje to obserwując nie tylko zmiany warunków
atmosferycznych, ale również inne czynniki mogące spowodować zanieczyszczenie
wody jak np. prace leśne w zlewni potoku.
Konserwator powinien również systematycznie czyścić filtry aby zapobiec
gromadzeniu się zanieczyszczeń. Prawdopodobieństwo zaistnienia zdarzenia jest
wysokie ze względu na często występujące opady i intensywną gospodarkę leśną.
Wykrycie zdarzenia jest łatwe (ale dopiero ex-post), ponieważ jego efektem jest
brak przepływu wody przez instalację co powoduje z kolei obniżenie jej poziomu
w zbiornikach magazynowych. Reakcją na zdarzenie jest również zaplanowanie
montażu systemu automatycznego odcinania dopływu wody zanieczyszczonej.
Innym
zdarzeniem może być awaria systemu dozowania środka odkażającego. Awaria jest
możliwa do wykrycia poprzez oględziny urządzeń oraz stwierdzenia obniżonego
poziomu środka w wodzie podczas analizy dokonywanej codziennie. Uszkodzeniu
może ulec zarówno samo urządzenie dozujące jak sterujący urządzeniem wodomierz.
Szkody finansowe są niewielkie ponieważ nie następują przerwy w dostawie wody a
konieczna jest jedynie naprawa lub wymiana urządzenia. Prawdopodobieństwo
awarii oceniono jako niewielkie przy uwzględnieniu prawidłowej obsługi
codziennej urządzeń.
Magazynowanie
W przeszłości
dochodziło do skażenia wtórnego wody w zbiornikach magazynowych mimo aktywności
środka dezynfekującego. Przyczyną były zaniedbania w utrzymywaniu czystości
zbiorników polegającym na okresowym usuwaniu osadów i odkażaniu ścian
zbiorników. Wykrycie skażenia jest trudne (6) i następuje zazwyczaj w wyniku
analiz jakości wody dokonywanej w odstępach kwartalnych lub badaniach
kontrolnych wykonywanych przez inspekcję sanitarną. Innym możliwym zakłóceniem
procesu może być wystąpienie nieszczelności zbiorników, co miało już miejsce w
przeszłości. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest niewielkie, lecz jego
koszty mogą być znaczne z uwagi na konieczność wyłączenia z użytkowania
zbiornika na okres remontu i zastosowania kosztownych metod uszczelniania.
Dużym mankamentem jest trudność wykrycia nieszczelności zwłaszcza, gdy jest ona
niewielka. Może ta nastąpić podczas okresowych oględzin przy czyszczeniu lub w wyniku zaobserwowanych strat
wody. Ze względu na wagę finansową zdarzenia odpowiedzialnym jest kierownik
działu wodociągów.
Przesył wody
Zdarzenia
powodujące zakłócenie procesu dostarczania wody najczęściej dotyczą sieci
wodociągowej (tabela 5). Dzieje się tak ze względu na jej rozległość i narażenie
na różne zagrożenia zarówno zewnętrzne jak wewnętrzne. Do wewnętrznych leżących
po stronie przedsiębiorstwa zaliczyć należy wadliwość wykonania i użytych
materiałów, awarie regulatorów ciśnienia powodujące obciążenie sieci nadmiernym
ciśnieniem i straty wody. Zewnętrznymi czynnikami powodującymi awarie są
działania osób wykonujących roboty ziemne w sąsiedztwie sieci bez odpowiedniego
przygotowania i kompetencji. Woda w sieci może zostać również wtórnie zakażona.
Powodami są zazwyczaj awarie na sieci, podczas których następuje skażenie, ale
również zbyt długo zalegająca w rurociągach woda. Środek dezynfekujący jest
aktywny przez ściśle określony czas i w przypadku braku wymiany wody w sieci
dochodzi do jej zakażenia. Najczęściej ma to miejsce u odbiorców korzystających
z wody nieregularnie, którzy zapominają o konieczności usunięcia z instalacji zalegającej wody po każdej dłuższej przerwie w użytkowaniu instalacji wodociągowej.
z wody nieregularnie, którzy zapominają o konieczności usunięcia z instalacji zalegającej wody po każdej dłuższej przerwie w użytkowaniu instalacji wodociągowej.
W sieci
występują straty wody. Niewielkie straty są akceptowane jako zjawisko normalne.
Wynikają one z przyczyn technologicznych jak płukanie sieci. Kiedy następuje
wzrost strat należy przystąpić do identyfikacji przyczyn. Duży ubytek wody w
krótkim czasie wskazuje na uszkodzenie rurociągu, jest stosunkowo łatwy do
identyfikacji i usunięcia. Dużą trudność sprawiają stale utrzymujące się niewielkie
straty. Mogą one być spowodowane różnymi czynnikami. Zazwyczaj są to drobne i
trudne do wykrycia nieszczelności w sieci, nielegalne przyłącza jak również
niedokładności wskazań wodomierzy. Reakcją powinno być wzmożenie kontroli
legalizacji wodomierzy i zastępowanie starych modeli nowymi o wyższej klasie
dokładności. Ważne jest również dostosowanie wielkości wodomierza do ilości
pobieranej wody. Należy także zaplanować wprowadzenie monitoringu sieci polegającego
w szczególności na zainstalowaniu mierników ciśnienia, wodomierzy strefowych
i wyposażeniu wodomierzy domowych w nakładki tzw. radiowe umożliwiające zdalne
odczyty.
Rozliczanie
Ostatnim
elementem procesu zaopatrzenia w wodę jest rozliczenie z odbiorcami (tabela 6).
W tej części procesu również może dojść do zdarzeń wywołujących ryzyko
finansowe. Sygnałem wskazującym na możliwość poniesienia strat może być ilość
zużycia wody znacznie odbiegająca od zużycia w poprzednich okresach. Zarówno
odchylenia w górę jak i dół mogą przynieść przedsiębiorstwu straty, jeżeli
wynikają np. z błędnych wskazań wodomierza czy błędu pracownika dokonującego
odczytu czy wystawiania faktury. Zmniejszenie zużycia wody może oznaczać
popełnione błędy we wskazaniach wodomierza, błąd pracownika w odczycie, ale
również nielegalne działanie odbiorcy polegające na zakłócaniu działania
wodomierza czy wręcz kradzież wody. Historia rozliczeń z odbiorcami wskazuje,
że z pozoru korzystny dla przedsiębiorstwa wzrost zużycia wody może
w konsekwencji spowodować straty. Stanie się tak, gdy ilość zużytej przez
odbiorcę wody był opomiarowany przez wodomierz, który stracił legalizację i
wtedy jego wskazanie nie jest uznawane przez odbiorcę za legalne. Stąd ważne
jest przestrzeganie prawidłowej
i prowadzonej terminowo gospodarki wodomierzowej. Zaleca się dokonanie odczytów
sprawdzających w każdym przypadku powodującym wątpliwości.
[1] Więcej na temat metod FEPA
i ETA w artykule D. Michalskiego: Pomiar
ryzyka aktywów trwałych za pomocą FEPA i ETA, w „ Controlling i Rachunkowość Zarządcza” 2012, nr 4
[2] Na podstawie: J. Łańcucki:
Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie,
TNOiK Bydgoszcz 1997, s. 155-160.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz