środa, 1 października 2014

Zakłócenia realizacji kontraktu eksportowego cz. 2

Na czas i termin dostawy może w praktyce wpłynąć także ryzyko pogodowe (niespodziewane wystąpienia siły wyższej), co powinno również znaleźć wyraz w umowie zawartej zarówno
z klientem (zapewnienie porównywalnej ochrony), jak i z przewoźnikiem. Innym zagadnieniem są zapisy np. w akredytywie, które mogą zasadniczo ograniczać proces dostawy, np. wskazując określone porty, gdzie może zawinąć statek z towarem objętym kontraktem. O wspomnianych zapisach powinien być poinformowany przewoźnik. 
Istotne jest także zabezpieczenie innych czynników ryzyka finansowego, które mogą wpływać na planowane koszty dostawy, np. zmiany kursu walutowego czy przeliczanie kosztów dostawy w rezultacie zmiany kosztów przez dostawcę. Ryzyko to jest także związane z ryzykiem prawnym. Zabezpieczenie się przed ryzykiem prawnym ma znaczenie także w momencie wystąpienia anomalii pogodowych.
Ryzyko finansowe związane z odbiorem zamówionych produktów przez klienta powinno zostać zminimalizowane już na etapie przygotowywania oferty. W tym celu należy wykorzystać obiektywne normy, określić warunki odbioru, ustalając elementy procedury odbioru, co powinno zabezpieczać przed zwrotem towaru i zanegowaniem jego jakości.
Kolejnym elementem ryzyka jest rozliczenie transakcji. Na tym etapie transakcji eksportowej występują następujące elementy ryzyka finansowego:

· ryzyko kredytowe (płatności klienta);
· ryzyko walutowe;
· nieskuteczność instrumentów sterowania ryzykiem;
· ryzyko instytucji finansowej.

Sterowanie poziomem ryzyka kredytowego, jak już wcześniej wskazano, powinno mieć miejsce już na etapie przygotowania oferty. Podobnie powinno być w przypadku ryzyka walutowego. Stąd niezwykle ważne jest zagwarantowanie spójności i skuteczności stosowanych instrumentów sterowania ryzykiem. Doświadczenia kryzysu finansowego wskazują także na konieczność ostrożnego doboru instytucji finansowych, które zostaną zaangażowane w finansowanie, realizację i obsługę transakcji.

Należy także wskazać, że dla niektórych rynków czy produktów większą trudność stwarza obsługa transakcji już po sprzedaży niż sama sprzedaż. Stąd należy wskazać na konieczność przeprowadzenia analizy następujących ważnych elementów ryzyka finansowego:

· nieplanowane koszty obsługi posprzedażnej;
· koszty awaryjności sprzedanego sprzętu w okresie gwarancji;
· koszty wycofania sprzedawanych produktów z rynku;
· odpowiedzialność za szkody wyrządzone kontrahentowi oraz odbiorcom końcowym (konsumentom).

W ramach reakcji na ryzyko należy przeanalizować sposób realizacji zobowiązań wynikających z udzielonych gwarancji oraz zakres odpowiedzialności w ramach tych gwarancji. W przypadku podjęcia decyzji o korzystaniu z lokalnego serwisu powstaje kolejne ryzyko związane z solidnością i wiarygodnością tego serwisu (konieczność określenia relacji potencjalnych kosztów gwarancji do osiągniętej marży).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz