Audyt ma szerszy zakres zastosowania niż kontrola zarządcza, audyt wewnętrzny nie zastępuje kontroli zarządczej, lecz jest jednym z instrumentów umożliwiających jej niezależną ocenę.
Celem audytu jest uzyskiwanie przez kierownika jednostki niezależnej oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów zarządzania i kontroli.
Audyt w istocie stanowi system oceny i sprawdzania kontroli, a nie samą kontrolę. Audyt uwzględnia, także czynności doradcze w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje audytu:
Audyt uważany jest za specjalny rodzaj kontroli, z tym że nie prowadzi się go w celu kontroli ludzi lub krytyki wyników ich pracy, lecz z zamiarem rozwinięcia pewnych procesów. Przyjmuje się, że misją audytu jest przeprowadzenie niezależnych ocen systemów kontroli wewnętrznej i gospodarki finansowej - to należy jednak zmienić i rozwinąć tradycyjne podejście do audytu o przynajmniej badanie efektywności procesu. Standardy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego są w wielu punktach są zbliżone[1].
Kontrolę można ocenić – punktu widzenia jej zasad – odpowiadając na pytania[2]:
- audyt finansowy (związany z badaniem dowodów księgowych),
- audyt systemu (kompleksowa ocena gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych),
- audyt działalności (ocena efektywności i gospodarności).
Audyt uważany jest za specjalny rodzaj kontroli, z tym że nie prowadzi się go w celu kontroli ludzi lub krytyki wyników ich pracy, lecz z zamiarem rozwinięcia pewnych procesów. Przyjmuje się, że misją audytu jest przeprowadzenie niezależnych ocen systemów kontroli wewnętrznej i gospodarki finansowej - to należy jednak zmienić i rozwinąć tradycyjne podejście do audytu o przynajmniej badanie efektywności procesu. Standardy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego są w wielu punktach są zbliżone[1].
Kontrolę można ocenić – punktu widzenia jej zasad – odpowiadając na pytania[2]:
- Czy metody kontroli umożliwiają wykrywanie nieprawidłowości na tyle jasno, aby umożliwić podjęcie działań korygujących?
- Czy kontrola obejmuje newralgiczne aspekty funkcjonowania kontroli? Czy koszty kontroli Ne przewyższają efektów jej stosowania? Czy prowadzenie kontroli nie zakłóca funkcjonowania jednostki?
Czyli informacja musi być użyteczna (dokładna, aktualna, kompletna, odpowiednia), pozytywnie wpływająca na podejmowane decyzje, zwiększając ich efektywność, co jest niezwykle istotne przy podejmowaniu decyzji.
[1] S. Kałużny: Kontrola Wewnętrzna. Teoria i praktyka, Wyd. PWE, Warszawa 2008, s.52.
[2] L. Kurowski, E. Rutkowiak, H. Sochacka-Krysiak: Kontrola finansowa w sektorze publicznym, Warszawa 2000, s. 33.
[1] S. Kałużny: Kontrola Wewnętrzna. Teoria i praktyka, Wyd. PWE, Warszawa 2008, s.52.
[2] L. Kurowski, E. Rutkowiak, H. Sochacka-Krysiak: Kontrola finansowa w sektorze publicznym, Warszawa 2000, s. 33.
Audyt jest istotny z punktu widzenia rozwoju firmy. Czasem nie sposób wyłapać błędy w firmie przez samego przedsiębiorcę.
OdpowiedzUsuń