Proces ten polega na przewiezieniu ładunku z punku A do punktu B. Proces rozpoczyna załadunek, wówczas kierowca odpowiedzialny jest za: kontrolę jakości oraz ilość ładowanego towaru (zewnętrzne oględziny), prawidłowe rozmieszczenie na samochodzie, zabezpieczenie towaru (unieruchomienie pasami lub/i belkami poprzecznymi) oraz sporządzenie dokumentacji przewozowej. Następnie transport - przewóz towaru w miejsce przeznaczenia. Realizacje danego transportu kończy rozładunek, w tym momencie kierowca również zobowiązany jest do asystowania przy rozładunku oraz zadbanie o udokumentowanie potwierdzenia odbioru na liście przewozowym.
Główne ryzyka towarzyszące w/w procesowi związane są z następującymi czynnikami:
a) Załadowaniem niewłaściwego/niezgodnego towaru. Brak kontroli: ilości, jakości załadowanego mienia, które określone jest w liście przewozowym (ilość sztuk, waga, rodz. opakowania) – może wiązać się z domniemanym zaginięciem, kradzieżą lub uszkodzeniem w trakcie transportu, co za tym idzie odpowiedzialnością przewoźnika,
b) Nieodpowiednim rozmieszczeniem oraz zabezpieczeniem towaru na pace ładunkowej. Brak właściwego rozmieszczenia oraz zabezpieczenia towaru może wiązać się z przesunięciem towaru w trakcie transportu, a w przypadku gwałtownych manewrów (hamowania, przyśpieszania, skręcania) do uszkodzenia. Ponad to, w sytuacji kolizji lub wypadku na wskutek którego dojdzie do uszkodzenia/zniszczenia towaru, ubezpieczyciel, na podstawie oceny niestarannie/niepoprawnie zabezpieczonego/rozmieszczonego towaru, może wyłączyć swoją odpowiedzialność nie wypłacając odszkodowania. Natomiast, nierównomierne rozmieszczenie towaru na pace, może wiązać się przeciążeniem osi pojazdu, a w przypadku kontroli służb i dokonaniem pomiaru – mandatem;
c) Awarią samochodu w trakcie transportu. Zbyt rzadka diagnostyka i serwis pojazdów, może skutkować mniej lub bardziej poważnymi usterkami pojazdu. Te mniejsze, możliwe do zreparowania na miejscu, w większości przypadków kończą się obciążeniami za opóźnienie w dostawie wynikającej przestojem pojazdu do momentu usunięcia usterki, oraz kosztem naprawy (części zamienne + serwis). Usterki wymagające kilkudniowego serwisu mają bardziej poważne następstwa: koszt wynajęcia samochodu zastępczego + przeładunek towaru, kara za opóźnienie w dostawie, serwis samochodu „za granicą” lub sprowadzenie - laweta/holowanie pojazdu do kraju;
d) Kradzieżą towaru w trakcie postoju na parkingu. Podczas odpoczynku kierowcy na parkingu, może dojść do rabunku za sprawą wyspecjalizowanych przestępców. Brak właściwych zabezpieczeń pojazdu (systemów alarmowych), czujności kierowcy, oraz rzetelnego wyboru miejsca odpoczynku, może skutkować napadem i kradzieżą towaru. Konsekwencją jest długi proces likwidacyjny angażujący wszystkie podmioty poszkodowane (nadawcę, odbiorcę, przewoźnika, kierowcę, oraz ew. dodatkowych pośredników), ponad to w związku z tym, że ubezpieczenie cywilne przewoźnika nie jest obowiązkowe – prawem poszkodowanego do natychmiastowego żądania naprawy szkody tj. wypłaceniem pełnej kwoty będącej sumą poniesionych strat (wartość skradzionego towaru, transportu, utraconych korzyści np. zarobkowania). Dodatkowo powyższy incydent zdecydowanie wpływa na utratę wizerunku przewoźnika, co jest kolejną konsekwencją realizacji w/w ryzyka.
e) Kolizją/wypadkiem – w trakcie wykonywania przewozu, występuje ryzyko spowodowania wypadku/ kolizji. Przyczyny i skutki takiego zdarzenia mogą przybierać różne scenariusze. Począwszy od drobnych stłuczek nienaruszających załadowanego towaru, a jedynie delikatnie uszkadzając pojazd, poprzez skażenie środowiska, na utratę czyjegoś zdrowia lub życia włącznie.
f) Rozładunkiem towaru – głównym zagrożeniem występującym w trakcie rozładunku jest otrzymanie nierzetelnej dokumentacji potwierdzającej dostawę (podpisanie listu przewozowego przed odbiorcę). Nierzadko odbiorcy wpisują nieuzasadnione zastrzeżenia, co do jakości dostarczonego towaru lub jego brakach. Wówczas może to skutkować reklamacjami dot. uszkodzenia/kradzieży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz