piątek, 30 grudnia 2022

Ryzyko w przedsiębiorstwie transportowym - straty

Najobszerniejszą (w kontekście źródeł oraz ilości ryzyk) zmienną są straty, do których przedsiębiorstwo przypisuje wszelkie noty obciążeniowe, kary, mandaty, nieściągalne należności, usterki pojazdu itp. Ryzyka mające wpływ na straty występują na wszystkich pięciu etapach procesów przedsiębiorstwa. Są najbardziej rozproszone, co za tym idzie najtrudniej nimi zarządzać. Część tych strat, czy ryzyka, które wywołuje straty może być transferowane na zewnętrzne podmioty jak firmy ubezpieczeniowe, lub ew. pracowników. Zniszczenie, czy kradzież towaru powinno zawierać się w ochronie polisy OCP, uszkodzenie czy wypadek pojazdu w polisie AC, noty obciążeniowe za niedopatrzenia w zleceniach powinni pokrywać spedytorzy, mandaty kierowcy itd. Niewypłacalność kontrahentów także można ubezpieczyć – bezpośrednio, poprzez ubezpieczenia należności lub pośrednio poprzez faktoring. Jednakże możliwość, czy powinność nie musi być jednoznaczna z praktyką przedsiębiorstwa. Ponadto, ewentualny transfer czy regres strat niesie za sobą koszty. 
Dla przykładu firmy ubezpieczeniowe stosują franszyzy redukcyjne; wysoka szkodowość wpływa na wyższe składki, nadmierne obciążanie pracowników może wiązać się z ich odejściem, a co za tym idzie kosztem rekrutacji i wdrożenia nowych. Zatem, mimo wstępnie ustalonej niskiej wrażliwości tejże zmiennej, należy mieć świadomość  ryzyk, które do tej pory nie miały okazji realizacji i przyjrzeć się im pod kątem ewentualnych reakcji na te ryzyka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz