poniedziałek, 8 stycznia 2024

Ryzyko domniemanego transportu kabotażowego

Mandat oraz areszt samochodu za wykonywanie domniemanego transportu kabotażowego na terenie Włoch. Sytuacja miała miejsce we Włoszech w styczniu 2015 r.. W trakcie realizacji przewozu z Włoch do Francji, na terenie Włoch, pojazd został zatrzymany przez Policje do rutynowej kontroli. Po sprawdzeniu tachografu, odczyt wykazał 1.700 km przejechanych na terenie Włoch. Wzbudziło to podejrzenia wykonywania transportu kabotażowego[1], wobec tego policja zażądała wyjaśnień takiego przebiegu na terenie Włoch. Kierowca w celu potwierdzenia, okazał dokumenty przewozowe dokumentujące przewóz towaru z Niemiec na południowy teren Włoch oraz bieżący przewóz z południowych Włoch do Francji. Jednocześnie, policja ustaliła, że listy przewozowe wskazujące na przewóz Niemcy – Włochy nie są wiarygodne, gdyż nie posiadają wpisanej pełnej nazwy przewoźnika (niestaranność kierowcy). W związku z tym potwierdza się ich podejrzenie i nakładają mandat w 5000 EUR oraz 3 miesięczny areszt samochodu na parkingu policyjnym. Kierowca dostał nakaz opuszczania pojazdu i musiał udać się do hotelu. Jedyną możliwością było wynajęcie włoskiego prawnika podważającego argumentacje policji w sądzie z możliwością anulacji mandatu, jednak bez możliwości uzyskania odszkodowania za przestój pojazdu. Koszt prawnika – 4000 EUR. Ze względu na podobne koszty obu rozwiązań oraz ryzyko nieskutecznych działań prawnika, została podjęta decyzja o zapłacie mandatu oraz pozostawieniu samochodu w areszcie.


[1] Przewóz kabotażowy – tzw. Transport wewnętrzny po terenie danego państwa członkowskiego UE. Załadunek i rozładunek towaru ma miejsce w tym samym kraju. Prawo do wykonania transportu kabotażowego nabywa się w trakcie udokumentowanego „wjazdu” (do kraju w którym w/w transport ma się odbywać), ale spoza tego kraju. Transport kabotażowy musi być poprzedzony transportem międzynarodowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz