czwartek, 4 stycznia 2024

Ryzyko w przedsiębiorstwie transportowym - kontrola pojazdu

Kontrola pojazdu podczas przejazdu tranzytowego przez Szwajcarię: Do zdarzania doszło we wrześniu 2014 r. Pojazd realizował przewóz 2 maszyn przemysłowych z Francji do Włoch. W trakcie przejazdu przez Szwajcarie tamtejsza policja dokonała kontroli w zakresie dopuszczalnego nacisku na oś. Po wykonaniu pomiaru, okazało się, że zestaw transportowy jest przeważony – masa całkowita wynosi 44t (dopuszczalna 40t), po czym została zmierzona całkowita wysokość pojazdu – również została przekroczona o 7 cm (dopuszczalna 400 cm). Następnie, służby wysłały pojazd na diagnostykę, która wykazała jedną uszkodzoną oponę oraz zużyte tarcze hamulcowe na jednej osi. W związku z powyższymi nieprawidłowościami, został nałożony mandat w wysokości 2800 CHF. Kontynuacja przewozu była możliwa dopiero po wymianie opony oraz tarcz hamulcowych. Istniały dwie możliwości naprawy usterki:

a) Zakup części w okolicznym autoryzowanym serwisie oraz wymiana na miejscowej stacji diagnostycznej, łączny koszt 2400 CHF;
b) Zakup części w Polsce, ich transport do Szwajcarii oraz wymiana za pomocą mobilnej stacji diagnostycznej z Polskim mechanikiem, łączny koszt 6000 zł.

Została podjęta decyzja o wysłaniu części z Polski oraz skorzystaniu z mobilnej jednostki naprawczej. Za przeważenie pojazdu oraz zbyt dużą wysokość ładunku odpowiedzialny był zleceniodawca i to on pokrył mandat w całości. Jednocześnie było to naruszenie inicjujące do sprawdzenia pojazdu pod kątem sprawności technicznej w związku z tym firma poniosła koszty wymiany zużytych części oraz przestój samochodu przez 4 dni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz