- EMIR - rozporządzenie UE w sprawie instrumentów pochodnych, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji[1] nakładające obowiązek rozliczania centralnego transakcji wybranymi derywatami handlowanymi na rynku OTC oraz limity pozycji dla tego handlu;
- REMIT (Regulatory on Energy Market Integrity and Transparency) – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii[2];
- propozycja zmiany Dyrektywy MAD – Dyrektywa 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku)[3], regulująca problem manipulowania danymi wpływającymi na sytuację na rynku;
- MiFID II – propozycja zmiany Dyrektywy Komisji 2006/73/WE z 10 sierpnia 2006 r. wprowadzająca środki wykonawcze do Dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy i zmieniająca Dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca Dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG[4], regulująca zawieranie transakcji przez instytucje finansowe, a szczególnie podejmowanie przez nie ryzyka w imieniu i na rzecz klientów;
- propozycja zmiany Dyrektywy CAD i CDR – Dyrektywa 2006/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych[5], Dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe[6], regulujące wymogi kapitałowe firm działających na rynkach finansowych.
Tak długo jak powyżej przedstawione regulacje pozostawały w sferze planów, uczestnicy rynku energii elektrycznej wydawali się traktować projekty KE z rezerwą, ufając że specjalna pozycja „ich” rynku ochroni go przed nowymi regulacjami. Stan zawieszenia przerwało uchwalenie i wejście w życie rozporządzenia REMIT, co stało się wyraźnym sygnałem, iż hurtowy rynek energii elektrycznej traktowany jest przez KE jako kolejny rynek, który w interesie konsumentów poddać należy takiej samej regulacji jak rynek finansowy. Sposób prowadzenia prac legislacyjnych oraz stanowcze stanowisko Komisji Europejskiej stało się asumptem dla uczestników rynku do podejmowania coraz bardziej stanowczych działań lobbingowych.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) NR 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji, Dz.U. L 201 z 27.7.2012, str. 1—59.
[2] DzUrz UE L 326/1 z 8.12.2011 r.
[3] DzUrz UE L 096, z 12.04.2003 r.
[4] DzUrz UE L 145, z 30.04.2004 r.
[5] DzUrz UE L 177, z 30.06.2006 r.
[6] DzUrz UE L 177, z 30.06.2006 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz