niedziela, 3 lutego 2013

Studenci o ryzyku


Ryzyko wypadku samochodowego w drodze na uczelnie

Agata Chrząszcz i Joanna Wilczek
 

Dziś chciałbym przedstawić próbę podejścia do tematyki "ryzyka z życia wziętego" przez studentów ATH w Bielsku-Białej:


Prowadzone badania ryzyka wypadku, gdzie następstwem może być prawdopodobieństwo śmierci wykazały duże zróżnicowanie uzależnione od różnych czynników. Przykładowo:
  • prawdopodobieństwo zginięcia w wyniku ataku rekina jest 1: 300 000 000.
  • katastrofa samolotu plasuje się na czwartym miejscu z prawdopodobieństwem 1: 11 000 000 tj. co roku ginie tak około 1 300 osób.
  • natomiast prawdopodobieństwo śmierci od ugryzienia węża wynosi 1:3,500 000.
  • większe ryzyko jest, że możemy zginąć w wypadku samochodowym. Prawdopodobieństwo to wynosi 1: 8 000.

Dane te wskazują, że każda nasza podróż samochodowa narażona jest na pewne ryzyko wypadku. Zatem zachodzi pytanie jak ocenić stopień takiego ryzyka i jakie podjąć działania eliminujące lub ograniczające to ryzyko.

Nasza trasa na uczelnie wynosi 50 km i pokonujemy ją samochodem osobowym. Oceniając stopień ryzyka wypadku na tej trasie należało by w pierwszej kolejności zebrać niezbędne informacje w tym zakresie i dokonać identyfikacji zagrożeń.

Zebrane informacje

- trasę pokonuje się drogą publiczną o dobrej nawierzchni asfaltowej o średnim ruchu natężenia samochodowego. W niektórych miejscach występują niebezpieczne zakręty.

- samochód osobowy posiada jednego właściciela od daty jego produkcji tj. od 2005 roku. Znajdują się w nim dwie poduszki powietrzne i posiada hamulce ABS. W tym okresie zimowym zostały założone nowe opony zimowe.

- kierowca posiada prawo jazdy od trzech lat i od tego okresu do chwili obecnej prowadzi samochód średnio 5 godz. tygodniowo, do chwili obecnej była to jazda bezwypadkowa.



Identyfikacja zagrożeń

- prognoza pogody na najbliższą sobotę i niedzielę naszego zjazdu wskazuje na znaczne opady śniegu, niską temperaturę do -10°C oraz zagrożenie śliskiej jezdni.

- kierowca pojazdu nie ma zbyt dużego doświadczenia w prowadzeniu samochodu zimą.

- prowadząca samochód jest przeziębiona.

- istnieje zagrożenie gorszego odśnieżenia drogi z uwagi na problemy organizacyjne i techniczne związane z odśnieżaniem na niektórych odcinkach trasy.

Działania eliminujące lub ograniczające ryzyko

- dokonanie dodatkowego przeglądu samochodu na okres zimy

- zaplanowanie odpowiednio wcześniejszego wyjazdu, aby szybkość jazdy dopasować do odpowiednio trudnych warunków drogowych.

- dokonanie wymiany kierowcy na osobę, która posiada duże doświadczenie jazdy zimą.

- zabezpieczenie się w łańcuchy na wypadek śliskiej lub nieodśnieżonej drogi

Ocena ryzyka w skali trójstopniowej

- mało prawdopodobne: samochód prowadzi doświadczony kierowca, kierujący jedzie z małą prędkością, nie hamuje gwałtownie, zachowuje znaczną odległość od drugiego samochodu, inni uczestnicy ruchu jadą podobnie- ostrożnie.

- prawdopodobne: kierowca nie czuje się pewnie na śliskiej jezdni, na niektórych odcinkach stara się przyśpieszyć prędkość aby zdążyć na zajęcia, inni uczestnicy ruchu też jadą nerwowo.

- wysoce prawdopodobne: kierowca czuje się królem dróg, uważa że jego samochód jest najlepszy, przekracza dozwolone szybkości, hamuje gwałtownie, nie liczy się z innymi uczestnikami drogi, część innych kierowców zachowuje się podobnie.

Następstwo ryzyka w skali trójstopniowej

- małe: na najbardziej prawdopodobne małe obrażenia ciała można jedynie liczyć przy ryzyku mało prawdopodobnym, przemawia za tym fakt, że mała prędkość samochodu podczas wypadku powoduje mniejsze jego następstwa, doświadczony kierowca potrafi niejednokrotnie zapanować nad samochodem podczas niebezpieczeństwa.

- średnie: średnie obrażenia związane z długotrwałymi dolegliwościami prawdopodobnie będą następstwami jazdy kierowcy niedoświadczonego, przekraczającego nawet nieznacznie prędkość przy trudnych warunkach atmosferycznych.

- duże: duże obrażenia włącznie ze śmiercią są najbardziej prawdopodobne przy ryzyku bardzo szybkiej jazdy w trudnych warunkach zimowych, gwałtownym hamowaniu i nie przestrzeganiu przepisów drogowych.

Ocena ryzyka ewentualnego wypadku samochodowego na nasze zajęcia, przy zastosowaniu działań obniżających stopień tego ryzyka szacuje się na mało prawdopodobne. Za taką oceną przemawiają zebrane informacje, identyfikacja zagrożeń oraz podjęcie działań eliminujących te zagrożenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz