środa, 12 listopada 2014

Definicja ryzyka


Wróćmy dziś do początku. Co to jest właśnie to ryzyko ... więcej w naszym słowniku i strefie merytoryki, gdzie zapraszam.

  • W potocznym rozumieniu ryzyko to pewne niebezpieczeństwo, niemożliwość przewidzenia skutków działania, lub też możliwość nieosiągnięcia celu. „W różnych obszarach ludzkiej aktywności, niezależnie identyfikowane są różne rodzaje ryzyka”[1].
  • Według literatury przedmiotu, ryzyko można określić na dwa sposoby. Jednym z nich jest możliwość, że dane przedsięwzięcie się nie powiedzie, w drugim przypadku, wynik przedsięwzięcia jest nieznany, może różnić się od oczekiwane na plus lub na minus[2].
  • Prowadzi to do sformułowania przez nauki ekonomiczne dwóch podstawowych koncepcji ryzyka, neutralnej oraz negatywnej. Według negatywnej koncepcji ryzyka, jest ono rozumiane jako zagrożenie. Ta koncepcja jest szczególnie widoczna w sektorze ubezpieczeń, gdzie ryzyko jest możliwością zaistnienia szkody lub straty. Jeśli zaś chodzi o neutralną koncepcję ryzyka, jest ono tylko z jednej strony postrzegane jako zagrożenia, z drugiej zaś dostrzega się w nim szansę, że otrzymany wynik przedsięwzięcia będzie lepszy od zakładanego[3].
  • Postawy wobec podejmowania ryzyka różnią się w zależności od subiektywnego stosunku do ryzyka osoby, która podejmuje decyzję. Te postawy można podzielić na trzy podstawowe rodzaje[4]:
  1. awersja do ryzyka, gdy ryzyko jest podejmowane tylko w przypadku oczekiwania rekompensaty, premii za ryzyko, ten rodzaj postawy jest najbardziej rozpowszechniony i pożądany w działalności gospodarczej;
  2. neutralność wobec ryzyka, gdy poziom ryzyka nie ma wpływu na podjęcie decyzji, ten rodzaj postawy nie jest dobrze widziany w działalności gospodarczej;
  3. skłonność do ryzyka, gdy większe ryzyko jest podejmowane nawet za cenę wyższych nakładów. Ten rodzaj ryzyka również nie jest zbyt popularny w działalności gospodarczej.
Można zatem przyjąć, iż im wyższy jest poziom ryzyka, tym wyższe powinny być korzyści, które mogą je zrekompensować i zachęcić decydenta do podjęcia ryzyka.

[1] J. Monkiewicz, L. Gąsiorkiewicz, Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C.H. Beck 2010, s. 27.
[2] K. Jajuga, Zarządzanie ryzykiem, PWN, Warszawa 2007, s. 13.
[3] Ibid., s. 13.
[4] Ibid., s. 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz