Rozdział 2. UWARUNKOWANIA
PRAWNE W ZAKRESIE WYKONAWCY WYCENY
Poświęciłem wiele czasu
na poszukiwania ograniczeń w zakresie możliwych wykonawców wyceny
przedsiębiorstwa. Nie znalazłem żadnych przepisów ograniczających w tym
zakresie. Oczywiście trudno przyjąć domniemanie, że w rzeczywistości
gospodarczej ktoś zamówi wycenę przedsiębiorstwa u psychologa społecznego lub w
spółce zajmującej się handlem oliwą, jednakże prawnie jest to prawdopodobnie
dopuszczalne. W praktyce wycena przedsiębiorstwa jest usługa wysoce
wyspecjalizowaną i należy domniemywać, że rynek oczekuje tutaj odpowiedniej
jakości i ma zaufanie tylko do wykonawców o odpowiedniej reputacji i
kwalifikacjach. W opracowaniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
czytamy: „Wycenę przedsiębiorstwa, bez względu na powód jej dokonywania,
najlepiej powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Pozwoli to na wybór optymalnej
metody, dostosowanej do wielkości i specyfiki przedsiębiorstwa, a także zwiększy
jej wiarygodność rynkową i ułatwi osiągnięcie celów, jakie zostały postawione
przy jej dokonywaniu. W Polsce coraz więcej firm oferuje podobne usługi na
profesjonalnym poziomie.[1]
W zaobserwowanej przeze mnie praktyce okazuje się, że w
Polsce jako zamawiający duże przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z wycen
renomowanych międzynarodowych podmiotów doradczych, wśród których usługi takie
świadczą między innymi Ernst & Young, Deloitte, czy KPMG. Nie da się ukryć,
że mamy wówczas do czynienia z usługami na dość wysokim poziomie cenowym. W
mniejszych jednostkach korzysta się z usług współpracujących kancelarii
księgowych lub biegłych rewidentów. Rzadkością jest wykonywanie wycen przedsiębiorstw
przez samodzielnych wyspecjalizowanych ekspertów (rynek jest dość wąski i
opanowany przez kilka dużych renomowanych podmiotów), w tym z posiadających
uprawnienia zawodowe rzeczoznawców majątkowych. Oni sami jednakże takie usługi
świadczą (choć w dość ograniczonym gronie), istnieje nawet swego rodzaju biblia
postępowania przy szacowaniu wartości przedsiębiorstwa dedykowana rzeczoznawcom
w postaci Noty Interpretacyjnej nr 5.
Pojawia się jedyna wątpliwość co do kwestii przytoczonych
powyżej ze względu na to, że niemal każde (w praktyce trudno sobie wyjątki od
tej reguły wyobrazić) przedsiębiorstwa wśród składników majątkowych posiada
nieruchomości. A prawo wykonywania operatów szacunkowych jest zastrzeżone do
osób z uprawnieniami zawodowymi.
I tak w ustawie o gospodarce nieruchomościami czytamy:
„Art. 174. 1. Rzeczoznawstwo majątkowe jest działalnością
zawodową wykonywaną przez rzeczoznawców na zasadach określonych w niniejszej
ustawie.
2. Rzeczoznawcą majątkowym jest osoba fizyczna posiadająca uprawnienia
zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, nadane w trybie przepisów
rozdziału 4 niniejszego działu.
3. Rzeczoznawca majątkowy dokonuje określania wartości
nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością.”
Ponadto z art. 156 ust. 1 ustawy wynika, iż opinię o wartości
nieruchomości sporządza rzeczoznawca majątkowy na piśmie w formie operatu
szacunkowego. Na gruncie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami nie ma
możliwości dokonania wyceny nieruchomości przez osobę, która nie jest
rzeczoznawcą majątkowym. Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy, jeżeli istnieje
potrzeba określenia wartości nieruchomości, wartość tę określają rzeczoznawcy
majątkowi.”
Z kolei przecież nieustannej wyceny własnego majątku (w tym
nieruchomości) dokonuje przedsiębiorstwo własnymi siłami (oczywiście
najczęściej księgowych), sporządzając na przykład sprawozdania finansowe.
Praktyka dokonujących wycen podmiotów na cele transakcyjne
wskazuje, że wykonując usługę opierają się one na własnej wiedzy i własnych
metodologiach, jeśli w ramach wyceny przedsiębiorstwa jednakże istnieje
konieczność wyceny nieruchomości, wówczas jeśli wyceniana jednostka dysponuje
aktualnymi operatami (nie starszymi niż rok), należy je wziąć pod uwagę, a
jeśli nie, wówczas w istotnych przypadkach zamawia się wykonanie operatów przez
rzeczoznawcę majątkowego. Natomiast przy wycenie majątku i zobowiązań (a więc w
praktyce całego przedsiębiorstwa) z przyczyny zmiany ewidencji na
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości przy wycenie wartości nieruchomości
zawsze należy posiłkować się operatami wykonanymi przez rzeczoznawcę.
Natomiast praktyka transakcyjna w przypadkach przejęć, fuzji
czy nabycia pakietu kontrolnego przez małe lub średnie przedsiębiorstwo lub
indywidualnego inwestora, z wycen (bez względu na to przez kogo wykonanych) nie
zawsze się korzysta. Niestety takie postępowanie znacząco podnosi ryzyko
transakcyjne. Jeśli natomiast inwestorem jest duży podmiot, na przykład spółka
notowana na giełdzie, wówczas trudno wyobrazić sobie transakcję, która nie była
poparta rzetelną wyceną.
Reasumując ten wątek, to od zamawiającego zależy, z jakiego
podmiotu skorzysta oraz jakie jest skłonny ponieść ryzyko w zakresie jakości
usługi. Jeśli dokonuje on transakcji o niesłychanie dużej istotności dla siebie
(a zakup innego przedsiębiorstwa jest inwestycją niewątpliwie istotną), to
można domniemywać, że jakość wykonania wyceny stanowi dla niego znacznie
ważniejszą przesłankę, niż cena usługi. Natomiast przy próbie szacowania
wartości „dla własnego rozeznania”, co często zdarza się w biznesie przed
podjęciem decyzji, prawdopodobnie próba własnego rozeznania szacunkowych cen za
porównywalne przedsiębiorstwa lub poszczególnych jego składników majątkowych
jest całkowicie wystarczająca.
Nie da się jednak zaprzeczyć, że dla zastosowania rzetelności
w określeniu wartości przedmiotu wyceny oraz w zachowaniu odpowiedniej
metodologii dokonujący wyceny powinien skorzystać ze wskazówek Noty
Interpretacyjnej nr 5, chociaż jeśli nie jest on rzeczoznawcą majątkowym, nie
musi ściśle się jej zapisów (szczególnie w aspekcie technicznym) trzymać. Nota
narzuca jednak również pewne standardy etyczne (zacytowano w tabeli nr 1) oraz
wzorce postępowania, jak na przykład wskazanie powiązań z podmiotem
zamawiającym, czy wskazanie za każdym razem jednej rekomendowanej wartości (co
nie jest standardem na rynku), nawet jeśli korzystało się „po drodze” z kilku
metod.
Tabela nr 1 - Lista standardów etycznych wg Noty
Interpretacyjnej nr 5
Grupa standardów
|
Treść standardu
|
Obowiązki wyceniającego
|
2.1 Wyceniający ma obowiązek:
2.1.1 Postępować etycznie, w sposób profesjonalny i
zgodnie ze swoimi kompetencjami.
2.1.2 Realizować prace kierując się bezstronnością,
obiektywizmem
i niezależnością.
2.1.3 Poinformować o występującym lub mogącym wystąpić
konflikcie interesów i uzyskać zgodę zleceniodawcy wyceny.
|
Ograniczenia wyceniającego
|
2.2 Wyceniający nie może:
2.2.1 Akceptować zlecenia wyceny, w którym miałby
zawrzeć z góry założoną opinię, wniosek lub konkluzję.
2.2.2 Przedstawiać rezultatów wyceny w sposób mylący
lub niezgodny ze stanem faktycznym.
2.2.3 Akceptować zlecenia wyceny, w którym jego
wynagrodzenie jest uzależnione od:
a. uzyskania z góry założonego rezultatu,
b. konkluzji raportu korzystnej dla klienta,
c. wartości przedmiotu wyceny,
d. określonego wydarzenia w przyszłości powiązanego
z wynikiem wyceny lub z celem zlecenia wyceny.
|
Reklama usług w zakresie wyceny
|
2.3 Reklama usług wyceny nie może wprowadzać w błąd.
|
Poufność uzyskanych informacji
|
2.4 Wyceniający ma obowiązek chronić poufność informacji
na temat
klienta i przedmiotu wyceny, poufność informacji
obejmuje także zlecenie wyceny.
|
Jawność roli wyceniającego oraz czas przechowywania
dokumentów
|
2.5 Wyceniający nie może w sposób mylący przedstawiać
swojej roli w zleceniu wyceny.
2.6 Wycena musi być odpowiednio dokumentowana przez
wyceniającego.
Dokumenty i materiały dotyczące zlecenia wyceny
winny być przechowywane przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia zlecenia
wyceny, chyba że przepisy prawa przewidują dłuższy okres.
|
[1]
Nazwa ośrodka: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Tytuł pakietu: Wycena przedsiębiorstwa
Grupa: Bankowość i finanse
Autor: Olga Śladkowska - Agencja INPRESS PR
Data: 20.05.2011 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz