niedziela, 17 kwietnia 2016

Compliance w energetyce – perspektywa Compliance Officera

Te zadania bym zaliczył na pewno:
  • Doradztwo w sprawach związanych z kontaktami z regulatorem na rynku energii;
  • Doradztwo w sprawach związanych z kontaktami z regulatorem na rynku finansowym;
  • Przygotowywanie raportów dla kierownictwa;
  • Analiza i zajmowanie się skargami;
  • Kontakty z regulatorami;
  • Przygotowywani procedur;
  • Projektowanie procesów;
  • Organizacja procesu identyfikowania wymogów przepisów prawa i regulacji oraz czynników ryzyka nadużyć.
  • Analiza i ocena skutków nowych regulacji i doradzanie w zakresie niezbędnych zasobów;
  • Przygotowywanie organizacji do wejścia w życie regulacji EMIR, REMIT i MiFID II;
  • Analiza struktury organizacyjnej w zakresie wymogów regulacji;
  • Dokonywanie oceny poziomu ryzyka zgodności i nadużyć.
  • Definiowanie oraz wsparcie przy ustanawianiu rozwiązań służących zapewnianiu zgodności i zaadresowaniu ryzyka nadużyć.

Czyli, aby realizować powyższe zadania CO:
  • ma prawo, w przypadku powzięcia podejrzenia o zaistnieniu ryzyka zgodnosci, żądać wszelkich informacji niezbędnych do efektywnego zarządzenia tym ryzykiem.
  • opiniuje zgody na odstępstwa od przyjętych w Organizacji dokumentów i wytycznych w zakresie Compliance, w tym m.in. od wyznaczonych progów na zaoferowanie, bądź przyjęcie prezentu, posiłku lub rozrywki.
  • udziela informacje i wyjaśnienia Kierownictwu przedsiębiorstwa.
  • bada zgodność i spójność procesów i procedur z uregulowaniami w zakresie compliance oraz z obowiązującym prawem.
A czy to jeszcze compliance?
  • planowanie i realizowanie zadań z zakresu przeciwdziałania nadużyciom i oszustwom w jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa,
  • rozpoznawanie, wykrywanie oraz zapobieganie naruszeniom zasad i procedur wewnętrznych oraz przestępstwom na szkodę przedsiębiorstwa,
  • prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku pozyskania informacji dotyczących podejrzenia popełnienia przestępstwa,
  • przygotowanie treści zawiadomień o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz gromadzenia w tym zakresie niezbędnej dokumentacji,
  • współpraca z właściwymi terytorialnie organami ścigania,
  • praca nad rozwojem systemu antyfraudowego, w tym przede wszystkim wdrażanie procesów i narzędzi służących do wykrywania i zwalczania przestępstw i nadużyć, budowę antyfraudowej bazy danych i jej administrowanie. 
Tu bym się wahał, ale może Państwo sądzą inaczej (?). Proszę o opinię.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz