W celu uniknięcia niszczącego wpływu ryzyka,
powstającego w globalnej gospodarce, na sytuację finansową przedsiębiorstw
muszą one jasno zdefiniować nośniki wartości kluczowe dla ich sukcesu,
przykładowe problemy do rozstrzygnięcia:
- klienci w przyszłości mogą nie potrzebować kupować samochodów, jeżeli ich popyt ograniczy się do usług przemieszczania z jednego punktu do drugiego;
- produkować płyty kompaktowe, czy może rozpocząć sprzedaż usług obsługi udostępniania muzyki w sieci;
- kształcić kierowców, czy może rozwijać algorytmy dla autonomicznych.
Istotne jest przeprowadzenie analizy ryzyka
strategicznego dla przedsiębiorstwa, aby móc określić, w jaki sposób należy
zmienić model biznesowy, czyli sposób generowania zysków.
Innym problemem jest prawidłowe określenie grupy docelowej klientów, ich
potrzeb i oczekiwań. Zmieniająca się technologia zasadniczo zmienia potrzeby
klientów, przykładowo:
- przedsiębiorstwo koncentruje się na rozwoju serwerów i komputerów dużej mocy, czy może komputerów dla klientów indywidualnych, ale i tu kto jest klientem – biznes, czy może nastolatki poszukujące sprzętu do gier w sieci;
- przedsiębiorstwo obsługuje profesjonalnych medyków, czy może pacjentów, którzy sami się leczą w oparciu o informacje uzyskane dzięki aplikacjom na smartfony.
Ryzyko powstające w rezultacie zmiany potrzeb i
zachowań klientów jest podstawą dla zmiany schematów postępowania. Na tej bazie
następuje określenie propozycji wartości, która powinna zostać dostarczona do
klientów, aby ci zdecydowali się zaakceptować ofertę przedsiębiorstwa.
Powyższe analizy powinny zostać odniesione do potencjalnych, rewolucyjnych
zmian w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstwa. Dotyczy to także inwestycji.
Analizy ich efektywności są odnoszone do trendów obserwowanych w momencie
podejmowania decyzji wykonalności. Rzeczywistość jest jednak zaskakująca, a
zmiany na rynkach dużo szybsze niż zazwyczaj zakładane. Stąd niezbędne jest
podejście bazujące na opcji realnej i analizie ryzyka różnych scenariuszy
rozwoju sytuacji – zarówno odchyleń od planowanych wartości pozytywnych, jak i
negatywnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz